Wat een (luie) vegetariër eet: gevulde portobello

Wednesday, January 18, 2017

Dat de tijd vliegt moet ik jullie niet meer vertellen, maar God ik ben intussen al vier jaar vegetariër. Alé officieel dan natuurlijk. In theorie eet ik al bijna heel mijn leven amper vlees. Mijn omgeving begint zich intussen ook meer aan te passen aan mijn eetgewoonten waardoor het ook niet meer klinkt alsof ik eender of ander tropische ziekte heb. Heel wat van mijn vrienden leren dat vegetarisch ook lekker kan zijn. Als vegetariër heb ik het moeten afleren om lui te zijn en gewoon snelle microgolf maaltijden te kopen. Ik moet veel vaker zelf koken of vervanging bedenken voor wat ik vroeger dan wel graag at. (Gelukkig heb ik een mama met veel geniale ingevingen!) 


Tijdens mijn verblijf in de Verenigde Staten leerde ik de Portobello champignon kennen. Totaal voor mij nog onbekend op dat moment. Het is een grote - van ongeveer 12 centimeter- champignon die gewoon lekker is en bovendien ook veel vleesgewoonten kan vervangen. Vandaag gingen we dus voor een gevulde champignon op een bedje van sla en tomaat en met een vers broodje er bij. Een licht avondmaal, maar genoeg voor mijn kleine honger. De gevulde champignon kan als hoofdgerecht, bijgerecht of voorgerecht gebruikt worden.

Wat heb je nodig? 
- Portobello champignons
- broodjes (of in de volksmond pistoles)
- Vegetarische gratin kaas*
- olijfolie
- Sla en mini-tomaatjes (of andere groenten naar keuze!)
- eventuele dressing voor de salade.

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Verwijder de stelen van de portobello's en smeer de bolle kant in met een beetje olijfolie. Voeg de kaas toe aan de portobello en laat het +- 18 min in de oven staan. (Ik heb ze op warme lucht gezet met lichte grill functie)  Ze zijn klaar wanneer de champignon goudkleurig begint te worden en wanneer de kaas natuurlijk gesmolten is. Werk het geheel af op het bord met sla, tomaatjes en de broodjes.

Et voila, mijn eerste poging tot het beantwoorden van de meest gestelde vraag. "Wat eet jij dan zoal als vegetariër?" Ja recepten zijn mijn ding nog niet. Smakelijk.

* Kaas is vegetarisch als er op de verpakking een teken staat dat duidelijk vegetarisch schreeuwt of als de kaas geen dierlijk maar plantaardig stremsel bevat. Dierlijke stremsel wordt uit de maag van een koe of een kalf gehaald en is dus niet vegetarisch. Les van de dag! ;)





You Might Also Like

0 Comments

Reacties zijn gemodereerd. Maar maken mij ontzettend blij ;)